Poslední komentáře 27.09.2013 - 10:45:03 - koudy komentoval v článku Rozhovor s Robertem Krupičkou

19.01.2013 - 16:07:28 - polic komentoval v článku Dosažitelné časy

06.10.2012 - 18:48:45 - Hugo komentoval v článku Henryk Szost v polském maratonském rekordu

Nejčtenější články 116782x - Atletická abeceda

30330x - Jak na kruhový trénink

29662x - Liftink

26160x - Odpichy

23601x - Nejkvalitnější světové a české rekordy

Zobrazit vše


TOPlist
Přihlášení
Registrace

Narozeniny slavíBöck Adam (* 21.7.1987)

CitátLáska znamená milovat i to, co milováníhodné vůbec není, jinak by nebyla ctností. (G. K. Chesterton)

Odkazy Běháme.cz – běhání, jogging, sport, hubnutí




Atletická abeceda

Datum: 31.10.2008 | Autor: Dooma | Zobrazen: 116782 x

Myslím si, že každý atlet zná tento pojem. Omýlá se to často a pro většinu atletů je to skoro každodenní rutina. Jde o dynamická cvičení, která provádí atlet za účelem zesílení svalových partií, které využívá při běhu. Jde taky o cviky zlepšující koordinaci pohybu při běhu, čili vlastně techniku běhu.

Atletická abeceda je velice vhodná už i u mladých běžců - zvláště ty lehčí cviky by měl zvládnout každý mladý atlet. Stejně vhodná je ale i u starších vyspělých běžců. Často jsou na silničních (ale i dráhových) závodech vidět běžci, kteří nikdy atletickou abecedu s největší pravděpodobností nepotkali, což se dá často poznat z jejich běžeckého pohybového "projevu". Tímto se rozhodně nechci dotknout žádných "extrémních patařů" s kraťoučkými krůčky při malém rozsahu pohybu.

Kdy a jak tedy atletickou abecedu provádět?

Abeceda by měla patřit minimálně do každé tréninkové jednotky prováděné na dráze. Nejčastěji se zařazuje po úvodním rozklusu a protažení (případně po volnějších rovinkách). Abeceda však může tvořit v tréninku jednu z hlavních částí a to tehdy, chodí-li se ve velké kvalitě nebo ve velkém objemu. Dobré je chodit větší množství cviků než se upínat na pár určitých. Stejně jako cviky obměňovat směrem pohybu - tedy jít třeba liftink popředu, navázat liftinkem pozadu a třeba i stranou (samozřejmě obě strany!). Další obměnou může být tzv. rychlá abeceda, která se může chodit i v tretrách a samozřejmě s maximální frekvencí. Je možno chodit abecedu i do kopce, což má ještě výrznější účinek na zesílení svalových partií.

Možné způsoby zařazení ABC do tréninku
  1. ABC po rozcvičení - obvykle třeba 5-10x30m
  2. ABC do svahu - mírný svah (např.v rámci tréninku kopců)
  3. ABC ve velkém objemu - př. 8 x 100m lehčí provedení (např.přípravné období)
  4. Rychlá ABC - stačí 20m v maximální frekvenci a preciznosti
  5. ABC s výběhem - např.maximální výběh do 30 metrů
  6. ABC v rámci souvislého běhu - např.8x30m během běhu dle chuti

Rozdíl ABC vs SBC?

Taky jste někdy přemýšleli, jaký je rozdíl mezi pojmem ABC (atletická běžecká cvičení) a SBC (speciální běžecká cvičení)? Možná, že žádný. Možná to nikdo neodlišuje. Já jsem však zvyklý odlišovat ABC a SBC tak, jak jsem si na to zvykl ve své tréninkové skupině. Čili SBC jsou speciální běžecká cvičení přímo připomínající běžecký pohyb (liftink, skipink, zakopávání, koleso či předkopávání nebo odpichy). ABC je nadřazený pojem SBC (SBC je tedy podmnožinou ABC). Je tedy jasné, že do ABC patří všechny cviky ze SBC, ale navíc i cviky, které přímo nepřipomínají běžecký pohyb, ale také posilují žádoucí svaly a zvyšují koordinaci. Například zmíním poskočný klus stranou, veškeré cviky ze SBC prováděné pozadu, nebo stranou, tzv."taneček", poskočný klus a spousta dalších, které nemám pojmenované, takže je zde těžko popíšu:-)

Seznam cviků

  1. Liftink
  2. Odpichy
  3. Skipink
  4. Zakopávání
  5. Koleso
  6. Předkopávání
  7. Poskočný klus stranou
  8. Přídupy
  9. Zakopávání pozadu
  10. a spousta dalších, které časem snad přibudou:-)
Facebook Delicious

Hodnocení článku

Hodnoceni: 1.00 (6 x)

Komentáře

22.04.2011 - 16:26:34 joesaman
Hezky udělané, dokáži to ocenit!
© Dominik Šimůnek 2008